maandag 2 juni 2014

SAMEN DE WEG VOLGEN

`Als je alleen maar kennis over God verzamelt... blijf je ook alleen maar een kennis van Hem.' Deze tekst die ik onlangs op een poster las, spreekt mij aan. De God over Wie wij in de Bijbel lezen is een levende God Die ook vandaag werkt, handelt en spreekt. God gaat een relatie aan met mensen en verandert mensen. God bevrijdt mensen door de dood en opstanding van Zijn Zoon Jezus Christus. God geeft mensen de Heilige Geest mee Die ook op Jezus Zijn eigen Zoon was. En de weg van de Geest gaan in je dagelijkse leven midden in deze wereld, dat maakt het leven tot een avontuur. Zoals de titel van een pas verschenen boek zegt: `Gods stem horen. Een buitengewoon avontuur voor gewone mensen.' Het zou mooi zijn als we met elkaar dít voor ogen hebben wanneer we spreken over `de kerk'. En ook als dit veel vraagtekens oproept, als we dit niet herkennen of heel lastig toe te passen vinden in ons leven - laat de kerk de plek zijn waar die vraagtekens bespreekbaar en herkenbaar zijn en waar we in deze vragen verder geholpen worden.

Want voordat Jezus naar Zijn Vader ging zei Hij tegen Zijn leerlingen: zoals de Vader Mij gezonden heeft, zend Ik ook jullie. De kerk is dus geen gebouw of instituut, maar een zendingsbeweging. Jezus die rondtrok, dingen deed, dingen zei, mensen veranderde, bevrijdde, in beweging zette, is sinds de hemelvaart niet uit deze wereld verdwenen; in tegendeel; in de leerlingen die Hem als de Weg (de Waarheid en het Leven) volgen is Jezus in deze wereld aanwezig. Tegelijk, als ik naar mezelf kijk en als ik om me heen kijk, dan zie ik dat ik en dat wij volgens mij nog veel te leren en te ontdekken hebben als het gaat om de uitdaging die Jezus ons gaf: `zó moet jullie licht schijnen voor de mensen opdat ze jullie goede daden zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de hemel'. Hoe doe je dat? En hoe help je als voorganger, als ouderling, als jeugdwerker etc. ánderen om hierin te groeien?

Het leertraject dat we met een aantal gemeenteleden zijn gaan volgen bij `Nederland Zoekt' heeft mij en heeft ons de afgelopen tijd wel enorm geholpen om scherper op het netvlies te krijgen waar het bij `kerk' om gaat. Zonder dat het misschien overal evenveel zichtbaar is, is er veel veranderd. In plaats van vragen te stellen als `hoe krijgen we meer mensen in het kerkgebouw', `hoe krijgen we de meest aantrekkelijke kerkdiensten' (interessante vragen overigens), stellen we elkaar vragen als: hoe is het afgelopen week bij jou gegaan in het volgen van Jezus, in het gehoor geven aan Zijn roepstem, wat heeft Hij tegen je gezegd, wat heb je ermee gedaan?

Bij Jezus lag de focus niet op: zóvéél mensen heb Ik in de synagoge weten te krijgen. Maar wel op vragen als: wat doe Ik als Ik aan het wandelen ben en een verlamde man langs de weg roep om ontferming. De evangelisten beschrijven keer op keer wat Jezus deed, zei en hoe Hij veel tijd in een kleine groep van leerlingen investeerde. Jezus trok met hen op, leerde hen veel, gaf Zijn leven voor hen, stond voor hen op, zegende hen en begon hen vanuit de hemel te steunen; God gaf hen de Geest en zo ontstond een vermenigvuldigende beweging. Maar lange tijd was de fócus van deze vermenigvuldigende beweging niet `hoe krijgen we zoveel mogelijk mensen in ons gebouw (ze kwamen samen in huizen)'; de focus was hoe onderwijzen we elkaar zo, aanbidden we zo, bemoedigen, vermanen en bidden we zo, dat Jezus en Zijn koninkrijk geloofwaardig in onze levens zichtbaar wordt? Helaas is er ergens een omslag gekomen waarbij `binnen' de focus werd en waarbij `missionair' iets werd van `activiteiten' en van `pogingen om goodwill te kweken en later hopelijk mensen mee te nemen naar binnen, (dat is: binnen de kerkmuren). Onlangs las ik een artikel van een zendingspredikant uit de Gereformeerde Gemeenten (!), die zich kritisch uitliet over het zoeken van veiligheid door christenen die in eigen gebouwen, instituten en activiteiten proberen hun geloof veilig te stellen voor de boze buitenwereld, in plaats van hun geloof te léven in de wereld waarin Jezus Zijn leerlingen gezonden heeft.

Laat onze bekende uitdrukking `naar de kerk gaan' daarom de komende jaren een nieuwe invulling krijgen. Niet in de trant van `we gaan naar de kerk' zoals iemand van een andere religie naar zijn godsdienstig centrum gaat om zijn religieuze plichten te vervullen en eventuele zegeningen van het hogere te ontvangen. Maar laat `naar de kerk gaan' meer en meer de lading krijgen van `de ontmoeting met medeleerlingen' opzoeken om uit te wisselen, te leren, te bidden, bemoedigd, vermaand, vertroost en opgebouwd te worden, te aanbidden en gezegend weer uitgezonden te worden, om als leerlingen de Weg te volgen en het Koninkrijk zichtbaar te maken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten