maandag 1 juli 2013

Bezuinigingen


Steeds meer merken we van bezuinigingen in crisistijd. Wanneer het huishoudboekje niet klopt, is het uiteraard zaak dat daar iets aan gebeurt, dat geldt ook voor de overheid. Tegelijk zijn er veel verschillende manieren waarop bezuinigingen kunnen worden ingevuld. Laten we bidden dat de overheid wijsheid en moed krijgt om gerechtvaardigde, verstandige keuzes te maken. Heel veel mensen voelen de pijn van bezuinigingen. En soms roepen bezuinigingen ook grote vragen op. Wat vind ik het bijvoorbeeld ontzettend jammer om te lezen dat elke subsidie voor godsdienstige vorming op openbare basisscholen straks wordt ingetrokken. Of een heel ander voorbeeld: ik sprak een gemeentelid in een verzorgingstehuis, ze vertelde mij dat ze 's middags geen koffie of thee meer krijgt in haar kamer, maar dat ze het zelf moet gaan halen. Dan frons ik wel mijn wenkbrauwen... en ga ik ook wat vragen stellen. Het is belangrijk dat de overheid, landelijk, maar ook plaatselijk vanaf het grondvlak inzicht krijgt in wát bezuinigingen betekenen en dat er daarin meegedacht wordt. Soms kan er ook zomaar veel geld bespaard worden zonder dat iemand er veel pijn van hoeft te hebben. Zo vond ik het vermakelijk om te lezen hoe minister Schippers van volksgezondheid via de SGP ontdekte hoe er waarschijnlijk veel te bezuinigen valt. In SGP-achterban zijn sommige mensen principieel niet verzekerd. Wanneer deze mensen een zorgnota krijgen, lezen ze die uiteraard heel kritisch door. Verschillende van deze mensen lieten de afgelopen tijd weten, dat ze het geregeld meemaken dat de nota's onterecht veel te hoog zijn. Een enkel telefoontje is soms genoeg om de nota duizend euro omlaag te krijgen. Het idee is dat straks iedereen zijn of haar eigen zorgnota's te zien krijgt en ervoor beloond wordt als hij of zij ontdekt dat de nota onterecht te hoog is. Dat zijn nou bezuinigingen waar je gewoon plezier aan kunt beleven!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten