woensdag 27 november 2013

Psalm in gewone taal

Ik heb geprobeerd de psalm waarover ik zondag ga preken (psalm 32) te verwoorden in gewone taal, hoe zou ik die psalm verwoorden. Hieronder het resultaat...
 
Het is zó geweldig, zó super, zó gááf, het voelt zó góed als je iemand bent die weet dat de échte, de lévende, de Aanwezige God totáál niet meer tégen je is, dat je voor Hem (en voor jezelf) niets meer hoeft te verbergen, niet meer hoeft te doen alsof, niet meer zelf je status hoeft op te houden. Het is zo heerlijk te weten schuldloos te zijn, níet meer in het krijt te staan, níet meer te hoeven tobben over waar je tekort geschoten bent, waar je het niet goed gedaan hebt, gefaald hebt, verkeerd gedaan of gezegd hebt, écht: zó heerlijk!
 
Er was een tijd dat het anders was bij mij. Als ik erop terugkijk, was dat een tijd waarin ik zwéég tegenover God. Ok, voor de vorm heb ik in die tijd misschien wel gebeden, netjes, zoals het hoort, maar als ik er nu op terugkijk was ik níet echt mij tot God aan het richten, dat bidden, dat was uit gewoonte; eigenlijk moet je zeggen: ik zweeg toen, er was geen echt gesprek tussen God en mij, ik wilde Hem niet horen en ik zei niets tegen Hem. Achteraf gezien was dat een akelige tijd, ik was écht niet gelukkig, ik was diep ongelukkig, ik zat er voortdurend doorheen. Terugkijkend drukte Gods hand toen op mij, Zijn hand duwde mij naar beneden, geen stap die ik zette ging mij makkelijk af; als je het met nú vergelijkt dan is het zó anders - die druk van toen is nu helemaal weg, ik ben blij dat God dat toen gedaan heeft, want juist dat drukken van Zijn hand heeft ertoe geleid dat ik iets ben gaan doen met wat er niet goed zat in mijn leven, dat ik mij ervan bewust werd dat het zo niet door kon gaan en niet door mocht gaan.
 
Ik ben toen namelijk naar God gegaan met een vást besluit: ik zal níets meer voor Hem verbergen, ik zal me tegenover Hem niet meer anders voordoen dan ik ben, ik zal íedere misstap aan Hem vertellen, ieder falen, alles waarvan ik me bewust ben, waarin ik een onzuiver geweten had, waarin ik `bedrog' in mijn geest voelde, waarin ik merkte dat ik mezelf, God en anderen voor de gek hield, de schijn ophield, ik heb er toen écht voor gekozen schoon schip te gaan maken en daarmee ben ik bij God begonnen, dat was zo'n ommekeer in mijn leven, vooral omdat Hij, toen ik dat gedaan heb, mij vergeven heeft, gezegd heeft: het is je vergeven! het is goed! ik accepteer je, ik neem je voor 100% aan.
 
Daarom wil ik je écht aanmoedigen, als je je ervan bewust bent dat God er is en dat Hij jou eigenlijk ánders bedoeld had dan je nu bent, als je iets in mijn verhaal herkent, áárzel niet, maar ga nét als ik naar Hem toe en vertel álles, kom ermee voor de dag. Vanwege wat er mis is in je leven kun je bang zijn dat je er nog een keer op afgerekend wordt, dat bakken ellende als een watervloed over je uitgestort zullen worden als een oordeel vanwege die dingen; soms doe je die angst als onzin af, soms ben je er echt bang voor, maar als je zeker wilt zijn dat je niet afgerekend wordt, dan moet doen wat ik gedaan heb, álles - zonder iets te verzwijgen - uitspreken tegenover God. Dan zul je merken dat je bij God veilig bent. Dat God een schuilplaats voor je is. Ja, U beschermt mij, ik hoef nergens bang voor te zijn. In plaats dat ik onder druk sta en er doorheen zit, is er nu voortdurend een vrolijk lied van vrijheid door Hem om mij heen - heerlijk, die vrijheid en die bescherming!
 
Mag ik je echt een tip geven, een advies? Je kunt denken, ik ga gewoon door op de weg waar ik nu op zat, als er echt iets mis met me is, als ik echt bijgestuurd moet worden, als er echt problemen in mijn leven zitten, dan moet het mij maar ondubbelzinnig duidelijk gemaakt worden, dan moeten mij maar dingen overkomen, zodat het zo duidelijk als wat is, wat er aan de hand is, maar anders ga ik me hier echt niet druk over maken. Maar luister, wíl je dat echt, wil je echt als een paard zijn, dat pas luistert als hij het vóelt, waarom zou het zo ver moeten komen, waarom zou je niet gewoon zo kunnen luisteren, wat ik je vertel dat is zo toch ook duidelijk, daarvoor hoeven er toch niet eerst nog allerlei dingen in je leven te gebeuren; alsjeblieft, wees je ervan bewust wat er aan de hand is, God kijkt naar jou en wil dat jij diezelfde heerlijke ervaring zult hebben die ík nu ook heb! Ookal weet je nú niet hoe het ánders zou moeten, God wéét hoe het anders kan en moet, zoek en vraag zijn raad, weet je ervan verzekerd dat hij je kan en zal laten zien wat de weg is hoe je verder kunt.
 
Als je stug doorgaat met het rechtpraten, het verontschuldigen, het legitimeren van wat niet goed zit - om maar niet te hoeven veranderen, om maar met rust gelaten te worden en je eigen weg te kunnen gaan, kortom als je `het bedrog in je geest' laat voortbestaan, dan kun je erop rekenen dat je je véél ongelukkig zult voelen. Nee, niet dat het mensen zoals mij altijd voor de wind gaat en mensen zoals jij altijd pech hebben, natuurlijk niet, ik weet wel beter. Maar als het jou tegenzit, dan sta je er alleen voor, dan heb je geen God die je helpt. Ik weet nu dat de lévende God mij helpt, niet omdat ik zulke goede prestaties voor hem lever, maar in vertrouwen heb ik alles tegenover hem uitgesproken en Hij heeft mij vergeven en wil mij steunen, helpen, nabij zijn met Zijn goedheid, het is zó heerlijk geen bedrog in mijn geest meer te hebben en me compleet vergeven te weten - doe met me mee als je dit herkent, je hebt dan alle aanleiding om blij te zijn over wie Hij is voor je, geef úiting aan die blijdschap, laat het gehoord en gemerkt worden, zing het uit, draag het uit, nu je een oprecht hart hebt, een hart dat gereinigd is van een slecht geweten, een hart dat zich geliefd weet door God.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten