woensdag 11 november 2009

Wel of niet vaccineren?

Ik merk dat veel mensen bezig zijn met de vraag of ze zich wel of niet zullen laten vaccineren. Dat veel mensen ermee bezig zijn, zegt ook iets over ons. En is in zichzelf waard om eens bij stil te staan: waarom houdt het ons zo bezig? Je kunt zeggen: dat is toch logisch, met de opkomst van de Mexicaanse griep. En natuurlijk is dat wel een beetje logisch. Maar wat er gebeurt is: we zijn onzeker. We merken dat ons bestaan niet zo veilig en zeker is als we zouden willen. We lopen risico. En risico's vermijden, daar zijn we als Westerlingen énorm op gefocussed geraakt. Ik zou zelfs zeggen: wij zijn als westerlingen meestal meer gefocussed op het míjden van risico's dan op de vraag wat ons levensdoel is.

Je kunt als christen het er moeilijk mee hebben: waar doe ik goed aan, wél of niet vaccineren - je zou een briefje uit de hemel willen. Maar misschien zegt het briefje uit de hemel wel: waarom ben je zo geobsedeerd door die vraag? Waarom durf je zelf niet meer risico te nemen voor het evangelie? Ik werd gisteren geraakt door woorden van John Piper, hij schrijft: `Geen enkel leed dat een echte christen ervaart, bewijst dat hij afgesneden is van Christus' liefde.' Kort gezegd: je kúnt en mág risico's lopen door vérdere stappen te doen in navolging van Christus.

Laten we alsjeblieft vooral dáár meer mee bezig zijn. En als het dan gaat om de vraag: wel of niet vaccineren? Ik zie het nuchter zo: je loopt risico als je de Mexicaanse griep krijgt en je loopt risico als je je laat vaccineren. Volgens de meeste onderzoekers loop je als je het totaal plaatje bekijkt mínder risico als je je laat vaccineren. Natuurlijk kan er iets misgaan. En dan is dat erg. Maar je zegt ook niet: ik ga niet naar de dokter, want als ik naar de dokter ga, loop ik onderweg de kans op een ongeluk. Terwijl dat wel zo is: je kunt onderweg aangereden worden. En als dat gebeurt, is dat erg. Toch ga je naar de dokter. Nou, zo zou ik zeggen: zo laat ik me ook vaccineren. Laat vooral ieder voor zijn eigen besef ten volle overtuigd zijn (Rom. 14:5).

Wat is erg? Ziek worden, doodgaan. Wat is erger? Nooit het risico te hebben aangedurfd om gehoor te geven aan de roepstem van Jezus: Volg Mij. Uit anst voor de risico's je leven in eigen beheer houden. Wie zijn leven zoekt te behouden verlíest het. Durf je leven aan Hem te verliezen, in Zijn hand te leggen, Zijn eigendom te noemen; en je zult leven vinden - zelfs al word je ziek of ga je dood.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten